ToulejSe.cz
O
Hledat
CS
Jazyk

Menu
Pro lepší zobrazení přejděte na mobilní verzi

Železniční viadukt Žampach

Železniční viadukt Žampach, který se někdy nazývá také Kocourský viadukt nebo most na Žampachu, se ve střední Evropě řadí k vůbec nejvyšším kamenným železničním mostům. Existují dokonce zdroje, které se o železničním viaduktu v Žampachu zmiňují jako o nejvyšším kamenném železničním mostu střední Evropy.



Užitečné informace pro návštěvníky

Adresa : Železniční viadukt Žampach, Jílové u Prahy
GPS: 49.87315140, 14.48788750

Dopravní spojení

Otevírací doba a vstupné

Železniční viadukt Žampach - zajímavosti

Most se klene nad údolím Kocour a potokem Studený nebo též Kocourským potokem, mezi částmi Studené a Žampach ve městě Jílové u Prahy. Najdeme ho mezi železničními stanicemi Luka pod Medníkem a Jílové u Prahy (jedná se o železniční trať Vrané nad Vltavou - Čerčany).

Je tvořen sedmi oblouky o rozpětí 12 metrů. Celková výška mostu je 41,73 metrů. Pro srovnání se jedná o most pouze o necelý jeden metr nižší než Nuselský most v Praze. Viadukt je dlouhý celkem 109,33 metrů a nemá podélnou osu v přímce, nýbrž v oblouku o poloměru 180 m. Coby materiál byla pro stavbu mostu zvolena hrubozrnná žula neboli granodiorit, kámen z lomů v blízkém okolí (Kamenný přívoz a Borek). Šířka mostovky je 5,77 m.

Se stavbou železničního viaduktu bylo započato na jaře v roce 1898 a provoz na něm byl slavnostně zahájen 1. května 1900. Kámen z nedalekých lomů byl k místu dopravován pomocí polních drážek a nahoru pak pomocí dvojkolejné svážnice.

Stavba spotřebovala 5 780 m3 lomového kamene, 600 m3 kamenných kvádrů, 450 m3 klenebních kamenů a 56 kamenných krakorců. Při stavbě bylo použito dřevěného lešení, na které se spotřebovalo 750 m3 fošen a 488 m3 kulatiny. Na stavbě denně pracovalo přibližně 200 dělníků, pocházejících většinou z Itálie, kteří už podobné stavby stavěli v Alpách.

Most doposud neprodělal žádné zásadní opravy a svému původnímu účelu slouží dodnes.

 

Autor: Andrea Štyndlová