ToulejSe.cz
O
Hledat
CS
Jazyk

Menu

Hlávkův most Praha

Hlávkův most je v Praze v pořadí dvanáctým po proudu řeky Vltavy. Jedná se o nejširší most v České republice a první pražský betonový most přes Vltavu. Prvotním impulsem pro jeho vybudování byla výstavba Ústředních jatek v Holešovicích v letech 1890-94. Během příprav stavby Hlávkova mostu se spolu střetly dva tábory, zastoupené dvěma generacemi techniků, kteří zastupovali dva různé přístupy k materiálům. Starší generace upřednostňovala železo, kdežto mladší dávala přednost modernějšímu betonu. Nakonec bylo u jedné části zvoleno železo a u druhé beton.

Užitečné informace pro návštěvníky

Adresa: Hlávkův most, Praha
GPS: 50.09557920, 14.43699860
Hlávkův most Praha map

Hlávkův most Praha - zajímavosti

Hlávkův most byl vystavěn na místě původního dřevěného mostu, a to ve dvou etapách mezi lety 1909 až 1912 coby důležitá komunikace k Ústředním jatkám v Holešovicích. Celková šířka mostu i s chodníky je 16,8 m a jeho délka je 297,4 m. Překlenuje břehy Vltavy a ostrov Štvanici.

Část mostu z Těšnova na zmíněný ostrov, která je kratší, byla vystavěna podle návrhu Ing. Jiřího Soukupa a coby materiál byla zvolena ocel. Coby architekt se na této části mostu podílel také Mečislav Petrů. Delší část mostu, která se částečně klene nad ostrovem Štvanice a nad řekou, je dílo Ing. Františka Mencla a arch. Pavla Janáka a je vystavěna z betonu. Výsledné dílo se skládá ze dvou konstrukčně rozdílných částí, které jsou dílem kompromisu mezi zastánci tradiční ocelové konstrukce a vyznavačů modernějšího betonu. Ve dnech 3. a 6. února roku 1912 proběhla zatěžkávací zkouška mostu.

Tvůrci mostu věnovali velkou pozornost jeho výtvarné výzdobě. Nad záhlavím ostrovních pilířů se nachází celkem 2,65 m vysoké reliéfy, jejichž autory byli žáci Josefa Václava Myslbeka. Na straně po proudu řeky to byl sochař Bohumil Kafka a na protější straně Ladislav Kofránek. V cípech hlavní klenby jsou zavěšeny medailony, zachycující dvanáct portrétů tehdejších představitelů radnice, kteří se na stavbě mostu podíleli. Dominantu mostu však tvoří plastiky sochaře Jana Štursy, nesoucí názvy "Práce" a "Humanita", které najdeme na začátku holešovické strany mostu.

Mezi lety 1958 až 1962 byl Hlávkův most rozšířen na dvojnásobek, aby vyhovoval plánované trase magistrály. Během této příležitosti byla ocelová část mostu nahrazena železobetonovou konstrukcí.

Most nese jméno po českém architektovi Josefu Hlávkovi.

 

Autor: Andrea Štyndlová