Železniční viadukt Žampach
Železniční viadukt Žampach, který se někdy nazývá také Kocourský viadukt nebo most na Žampachu, se ve střední Evropě řadí k vůbec nejvyšším kamenným železničním mostům. Existují dokonce zdroje, které se o železničním viaduktu v Žampachu zmiňují jako o nejvyšším kamenném železničním mostu střední Evropy.
Užitečné informace pro návštěvníky
Železniční viadukt Žampach - zajímavosti
Most se klene nad údolím Kocour a potokem Studený nebo též Kocourským potokem, mezi částmi Studené a Žampach ve městě Jílové u Prahy. Najdeme ho mezi železničními stanicemi Luka pod Medníkem a Jílové u Prahy (jedná se o železniční trať Vrané nad Vltavou - Čerčany).
Je tvořen sedmi oblouky o rozpětí 12 metrů. Celková výška mostu je 41,73 metrů. Pro srovnání se jedná o most pouze o necelý jeden metr nižší než Nuselský most v Praze. Viadukt je dlouhý celkem 109,33 metrů a nemá podélnou osu v přímce, nýbrž v oblouku o poloměru 180 m. Coby materiál byla pro stavbu mostu zvolena hrubozrnná žula neboli granodiorit, kámen z lomů v blízkém okolí (Kamenný přívoz a Borek). Šířka mostovky je 5,77 m.
Se stavbou železničního viaduktu bylo započato na jaře v roce 1898 a provoz na něm byl slavnostně zahájen 1. května 1900. Kámen z nedalekých lomů byl k místu dopravován pomocí polních drážek a nahoru pak pomocí dvojkolejné svážnice.
Stavba spotřebovala 5 780 m3 lomového kamene, 600 m3 kamenných kvádrů, 450 m3 klenebních kamenů a 56 kamenných krakorců. Při stavbě bylo použito dřevěného lešení, na které se spotřebovalo 750 m3 fošen a 488 m3 kulatiny. Na stavbě denně pracovalo přibližně 200 dělníků, pocházejících většinou z Itálie, kteří už podobné stavby stavěli v Alpách.
Most doposud neprodělal žádné zásadní opravy a svému původnímu účelu slouží dodnes.
Autor: Andrea Štyndlová