ToulejSe.cz
Jazyk

Menu

Pastýřka na Pastvisku u Moravské Třebové

Navštivte malebnou rozhlednu, klenoucí se nad městem Moravská Třebová a využijte její snadné dostupnosti! Výhledem, jaký se vám z ní naskytne, rozhodně nebudete zklamáni!

Užitečné informace pro návštěvníky

Adresa: , Moravská Třebová
GPS: 49.73141700, 16.66280200
Pastýřka na Pastvisku u Moravské Třebové map

Pastýřka na Pastvisku u Moravské Třebové - zajímavosti

Pastýřka na Pastvisku u Moravské Třebové je železná rozhledna s dřevěnými vzpěrami, položená v nadmořské výšce 515 metrů. Nachází se na kopci Pastvisko asi 2 km směrem na jih od Moravské Třebové a přibližně 12 km od Svitav směrem na východ.

Vyhlídková plošina se nachází ve výšce 25 metrů nad zemí a vede k ní 111 schodů. Celkově je rozhledna vysoká 24 metrů a nabízí výhled na Bukovou horu, Jeseníky, Orlické hory, Králický Sněžník a Hřebečský masiv.

Na rozhlednu vede více cest. Nejkratší vede z náměstí v Moravské Třebové, pokud sledujete červenou turistickou značku. Je dlouhá asi 2,5 km a vede Bránskou ulicí k Písku, po Dvorské ulici pod sjezdovku. Odtud odbočíme vlevo na polní cestu. Absolvujeme poměrně strmější stoupání až k lesu, podél něhož se dostaneme až k odbočce Pod Pastviskem. Na odbočce odbočíme vpravo a pokračujeme dál na kopec k rozhledně.

Asi o kilometr delší, ale zato pohodlnější cesta vede z náměstí po zelené turistické značce také k Písku. Dále se ale pokračuje Jevíčskou ulicí kolem vojenské školy. Za parkovištěm se zahne vpravo na lesní cestu, která vede údolím až ke studánce "v Pekle", za níž se odbočí vpravo po červené značce. Na příštím rozcestí "Nad Peklem" se dejte vpravo směrem na Moravskou Třebovou. Dále cesta vede do mírného kopce asi 500 metrů až k rozhledně.

Rozhledna je volně přístupná po celý rok.

Historie rozhledny na Pastvisku sahá až do doby sto let zpátky, kdy zde na kopci, zvaném tehdy Švédský vrch, stávala rozhledna knížete Lichtensteina. Byla postavena roku 1906 horským spolkem, měřila 23 metrů a naskýtal se z ní poměrně pěkný pohled do okolí. Rozhledna byla otevřena v letním období od 16 do 18 hodin, ale v případě zájmu si turisté mohli půjčit klíče u pokladníka a navštívit ji sami. Rozhledna tu ale nestála příliš dlouho. V roce 1916 ji zničila vichřice a věž se následně zřítila. Bohužel v osudný okamžik bylo nahoře sedm lidí a o život zde tehdy přišla mladá dívka.

Pokus o obnovení rozhledny pak přišel až roku 2005, kdy nová rozhledna měla stát na hřebečském kopci u Kamenné Horky, ovšem z tohoto plánu sešlo. Vedení města Moravská Třebová nakonec rozhodlo, že nová rozhledna bude stát právě na kopci Pastvisko na jih od města.

Se stavbou rozhledny se začalo 18. října 2008. Základní kameny sem nanosili sami turisté, kteří také hlasovali o novém názvu rozhledny. Z množství jmen nakonec vyhrála Pastýřka. Ta byla slavnostně otevřena 20. června 2009 v rámci Městských slavností.