ToulejSe.cz
Jazyk

Menu

Žamberk – Vodní nádrž Pastviny – Žamberk

Dálkově náročnější výlet pro milovníky vodních sportů a krásné přírody. Svoji cestu začněte v severovýchodní části města. Pojedete po cyklotrase č.18 po ulici Draha. Hlídejte si toto značení pečlivě, neboť na konci této ulice se cesta rozdvojuje do vidlice, a vy pojedet po její pravé části. Po pravé ruce uvidíte tok Divoké Orlice a po levé ruce zpozorujete na chvíli areál fotovoltaické elektrárny.

Užitečné informace pro návštěvníky

Adresa: 28. října 581, Žamberk
GPS: 50.08282110, 16.46855360
Žamberk – Vodní nádrž Pastviny – Žamberk map

Žamberk – Vodní nádrž Pastviny – Žamberk - zajímavosti

Cesta vede rovinatou krajinou mezi poli, až u osady Zakopanka protíná úzký proužek zeleně. U rozcestníku "Zakopanka – bus" jste již v půlce cesty na přehradu Pastviny. Na chvíli si užijete i stoupání a to asi na dvou kilometrech z rozcestí do vesnice Zbudov. Tady dejte pozor a odbočte doprava ve směru Klášterce nad Orlicí. Krátký úsek mezi dvěma obcemi je vyplněn prudším stoupáním. Na jeho vrcholu je možno navštívit kostel Nejsvětější trojice a informovat se o aktuálním stavu ujetých kilometrů pomocí rozcestníku. Právě v Klášterci přejedete po mostě nad Divokou Orlicí, která napájí svým tokem pastvinskou přehradu.

Za mostem odbočte doprava na cyklotrasu č.4069, projeďte spodním koncem obce a pokračujte na břeh nádrže. Po pár set metrech narazíte na vesničku Lhotka. Zde fakticky přehrada začíná. Vaše trasa vede nedaleko vodní hladiny a dříve než ujedete kilometr, uvidíte první chatky pastvinské rekreační osady. Zvláštností je zde místo Kraví skok – jde o most, který přepažuje hlavní jezero od malé zátočiny. Pokud byste se o celé nádrži rádi dozvěděli více, můžete navštívit zdejší informační centrum.

U parkoviště zatočte doprava pro další pokračování. Dostanete se na silnici, která vás zavede na impozantní most přes celou přehradu. Po něm tedy přejeďte na druhý břeh. Přehrada je celkem asi 7 kilometrů dlouhá, tento most ji přetíná teprve v její horní čtvrtině. Pokračujte po silnici až ke křižovatce s cyklotrasou č.4076., po níž odbočíte doleva. Cesta vás povede po vrcholu údolí, takže budete mít na nádrž docela pěkný výhled.

Zvědavější z vás mohou na křižovatce cyklotras odbočit ještě jednou k nádrži a projít se po její hlavní hrázi, vysoké 43 metrů. Pod hrází se nachází ještě jedno jezero – vyrovnávací nádrž Pastviny II. Poté co si prohlédnete hráz, vydejte se zpět, a po cyklistické trase č.4069 se vydejte na obec Nekoř. V této vesnici se značení trasy změní na číslo 4073. V tomto úseku cesty se můžete těšit zejména na tok řeky Divoká Orlice, jejíž společnost vás doprovodí přes ves Líšnice až do cíle cesty - Žamberka.