Most Legií Praha
Osmý pražský most po proudu řeky známe jako Most Legií, který spojuje Národní třídu, vede přes Střelecký ostrov s Újezdem k Malé Straně. Už od svého dokončení sloužil také tramvajové dopravě.
Užitečné informace pro návštěvníky
Most Legií Praha - zajímavosti
Původně zde stával řetězový most císaře Františka I., který byl vystavěn mezi lety 1839 - 1841 a sloužil až do roku 1898. S výstavbou Mostu Legií bylo započato v roce 1898 a dokončen byl roku 1901. Iniciátorem stavby byl podnikatel Vojtěch Lanna, projekt vypracoval Antonín Balšánek a inženýrské práce zajistil Jiří Soukup.
Se stavbou mostu se začalo 3.srpna 1898, kdy byl položen základní kámen. V jednom, již hotovém návodním pilíři, byla umístěna schránka s pamětní listinou a stavbu prováděla budapešťská firma G. Gregersen a synové.
Protože se Most Legií pne nad Střeleckým ostrovem, oblíbeným místem Pražanů, je z mostovky vybudováno široké spojovací schodiště a nad posledními pilíři po obou stranách jsou pak kamenné pylony s kopulemi, které kryje měď, a které měly sloužit coby stanoviště pro výběrčího mostného. Pod dlažbou jsou uloženy inženýrské sítě.
Most je složen z devíti velmi plochých kleneb o různém rozpětí. Přímo nad Střeleckým ostrovem se pne klenba z kruhových segmentů, ostatní klenby mají tvar elipsy. Most je postaven ze žulových kvádrů a na obou koncích jsou dvě věže, které byly postaveny za účelem vybírání mýtného. Most Legií byl slavnostně otevřen 14.června 1901 a slavnosti se účastnil také František Josef I.
Celková délka mostu je 343 metrů a šířka 16 metrů. Původně most nesl název po Františku I. V letech 1919 - 1940 se jmenoval Legií, mezi lety 1940- 1945 Smetanův, po druhé světové válce opět Most Legií,od roku 1960 most 1.máje a od března 1990 nese opět název Most Legií.
Autor: Andrea Štyndlová