ToulejSe.cz
O
Hledat
CS
Jazyk

Menu

Buškův Hamr Trhové Sviny

Přibližně 1 km ve směru na jihozápad od města Trhové Sviny najdeme Buškův hamr, tedy kovárnu na vodní pohon. Je položen u Klenského potoka směrem na jih od Českých Budějovic, v malebné oblasti podhůří Novohradských a Slepičích hor.

Užitečné informace pro návštěvníky

Adresa: , Trhové Sviny
GPS: 48.83482220, 14.62282780
Buškův Hamr Trhové Sviny map

Buškův Hamr Trhové Sviny - zajímavosti

Buškův hamr byl založen roku 1780 nedaleko místa, kde stál mlýn na kostní moučku, a je jeden ze tří funkčních a zachovalých hamrů na území České republiky. Pyšní se největším dubovým bucharem v republice, který váží 300 kg, je nazýván "kobyla" a sloužil k opracovávání železných výkovek. Rychlost jeho kování je až 150 úderů/minutu.

Zdejší krajina nebyla průmyslem poměrně dlouho dotčena. Má spíše zemědělský ráz a průmyslové podniky se zde vyskytují spíše sporadicky. Kováren, které využívaly potoky a říčky ke svému pohonu a coby zdroj energie, se však v okolí města Trhové Sviny nachází hned několik. Sekernictví i hamernictví byla řemesla, která v této oblasti dlouho prosperovala, v současné době však už bohužel zcela zanikla.

Buškův hamr je i v současné době plně funkční technická památka, poháněná třemi vodními koly, které uvádí do chodu brus, buchar a dmychadla. Vodu ke kolům hamru přivádí umělý vodní náhon s přepadovou vodní kaskádou. Buškův hamr lze vidět v provozu ještě dnes, a to v případě příznivých podmínek Klenského potoka.

Návštěvníci Buškova hamru se mohou v rámci expozice setkat i s jedinečnou kolekcí hamernického nářadí, například kladivy nebo kleštěmi, jenž vykazují velkou historickou hodnotu. Všechno nářadí si totiž každý hamerník vyráběl zcela sám, takže podoby některých z nářadí jsou naprosto svérázné.

Hamerníci často vyráběli drobné železné nástroje, například pluhy pro místní zemědělce, lopaty, kladiva či sekery. Ze všech hamrů, které se do současné doby zachovaly, byl v provozu nejdéle právě Buškův. Ještě v závěru 70. let 20. století zde žila rodina posledního hamerníka a hamr byl v chodu do roku 1948, ovšem Jan Bušek nemohl už kvůli nemoci hamr sám provozovat. Jeho význam tak postupně slábl také vzhledem k novým technologiím a zemědělským dílnám státních statků.

Současná podoba Buškova hamru je dílem rekonstrukce z let 1990 až 1995, které se ujala parta nadšenců.

 

Autor: Andrea Štyndlová