ToulejSe.cz
O
Hledat
CS
Jazyk

Menu

Lanovka na Petřín Praha

Kritici lanové dráhy na pražský Petřín tvrdili, že jde o pouhý vlak nakřivo, a že její tvůrci jsou šílenci. Ve skutečnosti je však lanová dráha na Petřín geniálním dílem, kombinujícím výtah a vlak. Je zavěšena na laně a zároveň je vedena kolejemi. Zákony přírody zde byly přemoženy zákony techniky, ale až v pozdějších dobách...původní lanovka totiž na Petřín jezdila na vodu, takže se mockrát stalo, že během parného léta vyschla a na Petřín se muselo pěšky.

Užitečné informace pro návštěvníky

Adresa: Újezd, Praha 1-Malá Strana
GPS: 50.08262860, 14.40207390
Lanovka na Petřín Praha map

Lanovka na Petřín Praha - zajímavosti

Původní nápad - lanovka na vodu

V roce 1890 přišli inženýři Štěpán a Reiter s nápadem vybudovat lanovku na vodní pohon, jejíž princip byl zcela jednoduchý. V horním voze bylo načerpáno takové množství vody, aby to převážilo dolní vůz, a úkolem řidiče lanovky bylo pouze brzdit. V dolní stanici byla pak voda díky mechanické záklopce vypuštěna do kanalizace a nahoře se opět čerpala nová. Už z tohoto krátkého popisu jasně vyplývá, že hlavní problém představovala spotřeba vody. Největší problém nastal v  momentě, kdy do dolního vozu nastoupilo moc lidí a do horního vozu téměř nikdo. Nádrž pak pojala až 3 600 litrů vody. Další problém představovala letní parna, během kterých Petřín vyschl a lanovka musela být mimo provoz. Během první světové války byl provoz lanovky zastaven úplně.

Elektrická lanovka

Roku 1931 se lanovka na Petřín dočkala zásadní rekonstrukce, během níž bylo prodlouženo kolejiště na současných 510 m a do horní stanice byl umístěn třífázový motor. Lanovka byla také vybavena novými vozy, podobnými tehdejším tramvajím. Byla schopna přepravit až 2 600 lidí/hodinu. Takto lanovka pracovala až do 7. června 1965, kdy její tehdejší technik Miroslav Furst zjistil, že se u lanovky rozestupují koleje.

Problém představoval přebytek vody. Jílovité horniny nasáté spodními prameny a deštěm se začaly sunout po pískovcové vrstvě a ještě do roku 1967 byly poničeny 2/3 lanovky a lanovka jakoby přestala existovat.

O obnovení lanovky bylo rozhodnuto až za 14 let. U nejkritičtějšího úseku byl využit železobetonový rošt na pilotech, zasazených do pevnějšího skalního masivu. Nové vozy opět vyjely 15. června 1985 a i dnes je pohání původní elektrický stroj z roku 1932.

Lanová dráha na Petřín překonává převýšení 130,5 metrů a na trati jsou celkem tři zastávky: Újezd, Nebozízek a Petřín. Za hodinu lanovka přepraví až 1400 osob a celou trať vůz ujede za tři minuty. Její provoz zajišťuje MHD.

 

Autor: Andrea Štyndlová