Z Prahy na Karlštejn na kole


Prahu mám moc ráda a její okolí jsem si přímo zamilovala. Do hlavního města zavítám aspoň jednou dvakrát do roka, s tím, že odtud podniknu výlet na nějaké zajímavé místo v okruhu cca 50 km. Tentokrát jsem si vybrala Karlštejn, jeden z našich nejznámějších a nejnavštěvovanějších hradů, který je svou polohou Praze nejblíže.

Z Prahy se dá na Karlštejn samozřejmě dojet autem, vlakem i autobusem, ale ani cesta na kole není k zahození, dokonce si troufám říci, že je nejhezčí ze všech jmenovaných možností. Trasa, kterou bych vám chtěla doporučit, je dlouhá asi 35 km, vede cestou, kterou jezdíval na Karlštejn Karel IV., nemusíte se bát toho, že byste se plahočili frekventovanou dopravou zdejších silnic. Cesta zpátky vede nádhernou krajinou kolem Berounky a lesy v Českém krasu.

Náročnost trasy - z Radotína na Karlštejn je trasa celkově středně náročná, přičemž na některých místech je stoupání poměrně náročné. Z Karlštejna zpět na Radotín je cesta snazší, vede z velké části po zpevněných cestách podél řeky Berounky.

Začátek trasy: Radotín

Samozřejmě se na kole můžete na Karlštejn vydat různými trasami. Sama bych se někdy v budoucnu chtěla vydat cestou kolem známého lomu Amerika, kde jsem bohužel ještě nebyla. Protože jsme se chtěli vyhnout silnicím, zvolili jsme rasu, která začínala v Radotíně a vedla přímo až na Karlštejn, po celou dobu po červené stezce. Nenechte se odradit příliš prudkým stoupáním hned v Radotíně! Cesta zpátky bude rozhodně příjemnější.

Poté, co přejedete silnici Radotín - Třebotov, minete pískovnu a pastviny pro koně. Z rozcestí Sulava se dá jet stále po červené trase, ale pokud si cestu chcete ozvláštnit, vydejte se na rozcestí rovně kolem hájenky. Tato cesta je pro mě malebnější a po pár metrech se opět napojí na červenou trasu.

Lom Amerika potkáte po cestě

Další stoupání vás pak bude čekat z údolí. Vede polní cestou a pak asfaltkou směrem na Vonoklasy, kde tehdy před třemi lety fungoval obchod s potravinami, ale věřím, že tam je doposud, stejně jako místní pohostinství.

To nejtěžší je právě před vámi: lesní cesta z Vonoklas do Karlického údolí se prudce stupňuje. Poté, co dojedete do Karlíka - chatové osady, dejte se po silnici vzhůru a pak uhněte vlevo na lesní cestu. Jestliže byste se chtěli zajet podívat na hrad Karlík, nesměli byste odbočit, ale jet stále rovně vzhůru po silnici. Nejnáročnějším úsekem je pak cesta z Kralického údolí do Mokřinky, která je dlouhá asi 3 km a vede přímo až na Karlštejn.

Jeden z nejzajímavějších výhledů je, když z lesa vyjedete do Karlštejna, odkud je na hrad dost neobvyklý pohled. Cesta k hradu po silnici už pak není tolik náročná.

Cíl: Karlštejn

O hradě Karlštejn pojednává jiný článek na našem webu, a tak bych jen ráda doplnila, že na Karlštejně se dá absolvovat buď klasická prohlídka hradu a nebo ta, která zahrnuje i unikátní kapli sv. Kříže s jedinečnými nástěnnými a deskovými malbami. Je však zapotřebí se na ni předem objednat buď přes internet nebo telefonicky. My se objednávali asi 3 dny předem ale znám i případ, kdy ve skupině bylo volné místo a známý se tak na prohlídku dostal ihned a bez objednání.

Kdo by neznal Karlštejn, nejznámější český hrad

Cesta zpátky podél Berounky

Také pro cestu zpět existuje více variant. Jedna z nich vede přes zmíněný lom Amerika, ale je výrazně náročnější než ta, kterou popisuji já. Jestliže se v tomto úseku cesty už budete cítit příliš unavení, stačí sjet k Berounce a nasednout na vlak, směřující přímo do Prahy.

Naše trasa ale není už nijak náročná, vede často po silnici, přes polní cesty a novou cyklotrasu. Z Karlštejna sjedete údolím k hlavní silnici a odtud pak doleva na Radotín (stačí se řídit podle směrovek). Asi po dvou kilometrech, které pojedete po frekventovanější silnici, dojedete do Zadní Třebaně. Přejedete na pravý břeh Berounky do obce Řevnice a odtud pak do Dobřichovic a na levý břeh Berounky.

Trasa pak vede přes Mokropsy a Černošice, stále podél Berounky až zpátky do Radotína.

Cestou zpět narazíte ne vesničku Zadní Třebáň

Autor: Andrea Štyndlová



Byla pro Vás tato stránka zajímavá? Sdílejte ji! Děkujeme.